پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250730
آيا چک برگشتي برجام در وين وصول خواهد شد؟/ مذاکرات عجله‌اي با طعم انتخابات!
تاریخ انتشار : 1400/02/09 10:02:46
نمایش : 1289
در حالي که رهبرمعظم انقلاب اسلامي خط و مشي کلي نظام در خصوص مذاکرات وين را لغو تمامي تحريم ها به طور يکجا دانسته اند، برخي در تلاش براي تکرار برجام تلخ و مذاکرات عجله اي در ۱۰۰ روز پايان دولت هستند
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از تهران پرس، برجام يکي از نام هاي آشنايي است که مردم درطول دولت تدبير و اميد بارها نامش را شنيده اند، آن زمان که دولت حتي آب خوردن مردم را در تحقق بخشي برجام مي دانست و تمام کاستي هاي دولت را در آينه مذاکره با اروپا و امريکا مي دانست و وعده گشايش اقتصادي را در گرو چشم دوختن به بيگانگان مي دانست.

اولين باري که برجام به طور آشکار از طرف آمريکا نقض شد، در دوره رياست جمهوري اوباما بودچندي بعد با روي کارآمدن ترامپ آمريکا به طور رسمي از برجام خارج مي‌شود. حس روحاني که تا ديروز آمريکا را کدخداي دنيا مي‌دانست و اعلام مي‌داشت بايد با کدخدا ببنديم، يک شبه آمريکا را مزاحم مي‌خواند و با لبخندي هميشگي مي‌گويد مزاحم رفت! به عبارتي، پيام دولت به طرف‌هاي برجام اين بود که شما هرچه قدر اين توافق را نقض کنيد، ما کماکان به تعهداتمان ادامه مي‌دهيم.

پس از خروج آمريکا از برجام و سپس با آمدن جو بايدن، زمزمه بازگشت آمريکا به برجام مطرح مي‌شود. مذاکرات برجامي از سر گرفته مي‌شود. اساساً مذاکره و رسيدن به توافق نيازمند دادن امتيازاتي به منظور کسب امتيازات متقابل است. اما در برجام، ايران تمام تعهدات خود را انجام داده و طرف‌هاي ديگر برجام هيچ کدام از تعهدات خود را انجام نداده‌اند. آن‌ها براي لغو تحريم‌هايي که از وظايف قبلي آن‌ها در برجام بود، مجدداً وارد مذاکره مي‌شوند و امتيازات جديد مي‌خواهند! با اين وضع، ايران مجبور است امتيازات جديد و بيشتري را براي اجراي تعهدات قبلي به کشورهاي غربي بدهد و کشورهاي غربي بدون کوچک‌ترين امتيازي، صرفاً به تعهدات قبلي خود که لغو تحريم‌ها بود، عمل کنند. البته اگر عمل نمايند.

در اين ميان ورق برمي‌گردد، زمزمه تصويب قانوني در مجلس به گوش مي‌رسد که دست دولت را براي مذاکرات باز مي‌کند. حالا ايران هم امتيازاتي در دست دارد که مي‌تواند با آن به مذاکرات برود و براي لغو تحريم‌ها تلاش کند بدون آنکه نياز باشد امتيازات جديد و فراتر از برجام بدهد. براساس اين قانون ايران انجام تعهدات برجامي و فراپادماني خود را لغو مي‌کند تا زماني که طرف‌هاي ديگر تحريم‌ها را لغو کند و به برجام پايبند شود. اين بار قرار است ابتدا آمريکا تمام تحريم‌ها بردارد بعد ايران راستي آزمايي کند و آن وقت به محدوديت‌هاي برجامي بازگردد. اين حرف قطعي ايران است.

اکنون ايران که همه تعهدات را انجام داده براي آمريکاي قانون شکن شرط تعيين مي‌کند. سياست حرف قطعي جمهوري اسلامي قابل چانه زني نيست و هيچ توجيهي نمي‌تواند باعث تعديل در ارکان اين سياست شود.

مهم‌ترين آسيب در مرحله کنوني، تعجيل در به سرانجام رسيدن مذاکرات و تأثيرپذيري از فضاسازي آمريکايي‌هاست. نکته اساسي آن است که براي ايران “نتيجه” مهم‌تر از “زمان” است. همه مردم و مسئولين منتظر لغو تحريم‌ها هستند و اين لغو تحريم‌ها هرچه زودتر انجام شود، بهتر است. اما مسائلي در مذاکرات وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، نه تنها مشکل تحريم‌ها برطرف نمي‌شود، بلکه دستيابي به لغو تحريم‌ها در قالب برجام ناممکن مي‌شود و نبايد به دليل نزديکي به انتخابات رياست جمهوري و اثرگذاري بر روي مردم، مذاکرات وين را به مذاکرات انتخاباتي تبديل کرد؛ در اين صورت فقط امتياز خواهيم داد و به تعليق تحريم ها راضي خواهيم بود و اين موضوع هيچ دردي از مردم درمان نخواهد کرد.

 
مذاکرات وين هم همچون ژنو بي ثمر خواهد بود

زهره الهيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و رئيس کميته حقوق بشر کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت و گو با تهران پرس با اشاره به اينکه مذاکره با امريکا هيچ دردي را درمان نخواهد کرد، گفت: در دوران اوباما شاهد امضاي برجام و توافق ميان کشورمان با کشورهاي اروپايي و امريکا بوديم اما در حالي که ايران به تعهدات خود عمل مي کرد، شاهد کارشکني از سوي کشورهاي اروپايي و امريکايي بوديم و در دوران ترامپ شاهد خروج امريکا از برجام بوديم و اين نشان مي دهد که هر دولتي در امريکا، يک ساز را مي زند و به توافق رسيدن با اين کشورها ممکن نيست چرا که فقط به فکر منافع شخصي هستند و هدفشان فقط ضربه زدن به انقلاب اسلامي است.



رئيس کميته حقوق بشر کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اينکه چک برگشتي برجام هرگز نقد خواهد شد، ادامه داد: يقينا مذاکره بايد با اقتدار صورت بگيرد اما در موضوع برجام شاهد بوديم که دولت آشاميدن آب را هم به برجام گره مي زد و مدام مي گفت که خزانه خالي است و اين باعث مي شد که طرف مقابل، احساس قدرت بيشتري در مذاکرات داشته باشد و به اعتقاد بنده، بايد با اقتدار پيش رفت و آمريکا اگر واقعا به دنبال مذاکره با ايران است، بايد طبق فرمايش رهبرمعظم انقلاب اسلامي همه تحريم ها را به يک باره لغو کند.

گفتني است، زهره الهيان نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي و رئيس کميته حقوق بشر کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در توئيتي نوشت: “اميدي به لغو تحريمها در ‎مذاکرات وين نيست. آنچه مسلم است مذاکره در فضاي ترور و تهديد و با ذلت و التماس، دردي را از مردم مقتدر و عزتمند ايران دوا نخواهد کرد. در شرايط آينده ‎مذاکره با عزت و اقتدار مشکل‌گشا خواهد بود.”

 
برخي مايلند ما نمايندگان از روند مذاکرات مطلع نباشيم

جواد کريمي قدوسي عضو کميسيون امنيت ملي مجلس در گفت و گو با تهران پرس بر لزوم راستي آزمايي اقدامات امريکا تاکيد کرد و گفت: در بحث راستي آزمايي قطعا آنچه را که ولي امر مسلمين فرمودند بايد با تمام قوت در مجلس دنبال کنيم.

کريمي قدوسي ضمن انتقاد از رويکرد روساي هيئت رئيسه و روساي برخي کميسيون ها عنوان کرد: با ايماني که به قاطبه نمايندگان مجلس دارم، مطمئن هستم که پاي اجراي قانون مجلس خواهند ايستاد و اين دفعه قطعا اجازه نخواهيم داد که بي اطلاع از جريان مذاکرات و توافق باشند.

وي با بيان اينکه اراده اي وجود دارد تا نمايندگان از روند مذاکرات جاري بي اطلاع باشند، گفت: اين مسئله موجب مي شود مجلس نتواند آن گونه که بايد در مسير راستي آزمايي اقدامات لازم را داشته باشد.

وي عنوان کرد: جلسات کميسيون امنيت ملي و ديگر کميسيون ها با رعايت فاصله اجتماعي برگزار مي ‌شود. لذا نبايد در چنين شرايطي اقدام به تعطيلي جلسات کميسيون مي کردند.

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس در ادامه مطرح کرد: سوال ما اين است که تيم مذاکره کننده ما چگونه در وين که مرکز کروناست و کشورهاي حاضر در آنجا سرآمد کرونا هستند، با ديگر اعضاي مربوطه پشت يک ميز مي نشينند و مذاکره مي کنند اما در همان زمان جلسات کميسيون امنيت ملي تعطيل مي شود؟!

 

کريمي قدوسي اظهار کرد: گويا برخي مايلند که ما مطلع نباشيم تا با خيال راحت کارشان را به انجام برسانند و ما در مجلس سوال نکنيم و باز صبح يک روزي متوجه شويم مثل چندماه گذشته بر خلاف قانون مصوب مجلس اقدام وبه اينها اجازه داده مي شود که پروتکل الحاقي مجدد به تعويق بيفتد.

اين نماينده مجلس تاکيد کرد: در کلام رهبر معظم انقلاب لغو همه تحريم ها به طور مکرر مطرح شده و از آنجايي که امور مربوط به حاکميت به خصوص در بحث سياست خارجي و به ويژه در زماني که طرف مذاکره دشمن است، جزو اختيارات مطلقه ولي امر مسلمين است، عدم اطاعت و عدم تمرکز بر اجراي اوامر ايشان يک گناه نابخشودني است.

کريمي قدوسي با بيان اينکه موضع اکثريت نمايندگان مجلس تبعيت از رهبري است، گفت: نمايندگان مجلس در حال حاضر نگرانند چون شاهد بودند در گذشته رئيس دولت و تيم مذاکره کننده مابقي را نامحرم مي دانستند و در دور مذاکراتي که منتهي به برجام شد بنايشان بر اين بود که مذاکرات محرمانه است و هيچ کس نبايد مطلع گردد تا اجرا شود.

 
راستي آزمايي لغو تحريم‌ها متناسب با ريل گذاري مجلس

عباس مقتدايي نايب رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس در گفت و گو با خبرنگار سياسي تهران پرس با تاکيد بر لزوم راستي آزمايي لغو تحريم ها تصريح کرد: بر اساس قانون مجلس بايستي راستي آزمايي انجام شود و رهبري معظم انقلاب به عنوان تعيين کننده مسير سياست خارجي کشور عمل در برابر عمل را مطرح فرموده اند و قانون مجلس نيز همين مسير را تقويت مي کند و اکنون بايد راستي آزمايي متناسب با ريل گذاري که مجلس اعلام کرده است، انجام شود.



مقتدايي در ادامه مطرح کرد: در جريان مذاکرات برخي حرف ها که بوي تحقير مي داد مطرح شد به عنوان نمونه اينکه امريکايي ها براي آزادکردن يک ميليون دلار از اموال و دارايي هاي بلوکه شده ايران در کره جنوبي پيش شرط تعيين کردند.ما دراين باره با تيم مذاکره کننده به صورت حضوري و در جلسات بسته با وزير امور خارجه مطرح کرده ايم که موضوع لغو تحريم ها در دستور کار باشد و موضوعات فرعي نبايد جايشان با موضوعات اصلي عوض شود.به همين جهت اميدواريم راستي آزمايي انجام شود.

وي بيان کرد: راستي آزمايي به اين است که نفت خود را بفروشيم و پول آن را در گردش درآوريم و به ايران و يا هرجايي که مدنظر ايران است منتقل کنيم، بتوانيم مراودات تجاري انجام دهيم و موانعي که امريکايي ها در عرصه هاي مختلف اقتصادي از قبيل حمل و نقل و کشتيراني و نظاير آن ايجاد کرده اند، بايد برطرف شود. در چنين حالتي گزارش وزارت امور خارجه بايد به کميسيون امنيت ملي ارسال و پس از بررسي آن گزارش توسط کميسيون، به صحن مجلس گزارش شود و مجلس تصميم بگيرد که چه کاري بايد انجام گيرد و اين همان چيزي است که منافع ملت ايران را تامين مي کند.


مجلس با قوت راستي آزمايي را دنبال خواهد کرد

 حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئيس کميسيون اصل نود مجلس در گفت وگو با خبرنگار سياسي تهران پرس با اشاره به قانون اقدام راهبردي مجلس براي لغو تحريم ها عنوان کرد: مجلس بايد از قانون خود حمايت و حفاظت کند و اجازه ندهد اين قانون که با يک زحمتي اين موضوع را به اينجا رسيده، تحت الشعاع قرار بگيرد و به آن بي توجهي شود.
پژمانفر با تاکيد براينکه مراقبت مجلس از اين قانون راهبردي بايد به صورت جدي صورت گيرد، گفت: به همين دليل بايستي تدابير لازم پيش بيني شود. البته کميسيون امنيت ملي مجلس در حال رصد اين موضوع است و ما هم در کميسيون اصل نود اين مسئله را پيگيري مي کنيم.

رئيس کميسيون اصل نود مجلس در ادامه مطرح کرد: متاسفانه همکاري تيم مذاکره کننده با مجلس بسيار ضعيف است و اطلاعات کافي را از روند مذاکرات وين به ما نمي رسانند از همين رو با يک نگراني اين موضوع را تعقيب مي کنيم.

اين نماينده مجلس در پايان با تاکيد بر لزوم راستي آزمايي لغو تحريم ها در مجلس، خاطر نشان کرد: ما در مجلس شوراي اسلامي تلاش مي کنيم تا بتوانيم اين موضوع را به يک نتيجه مطلوب برسانيم و کار را جلو ببريم.

 
برجام به پروژه انتخاباتي مبدل شده است

 احمد عليرضا بيگي عضو کميسيون شوراهاي مجلس در گفت و گو با خبرنگار سياسي تهران پرس با اشاره به مذاکرات اخير وين عنوان کرد: نسبت به اين عجله‌اي که صورت مي گيرد، احساس نگراني داريم به اين دليل که ممکن است سبب خسارت به کشور باشد. کمااينکه همين عجله در زمان انعقاد برجام نيز موجب خساراتي شد که به هيچ عنوان قابل جبران نيست.

بيگي در ادامه مطرح کرد: اين دولتي که مدت چنداني از عمرش باقي نمانده، ضمانت هايي که مي سپرد که ممکن است مورد قبول دولت آينده نباشد و محل تعجب است که يک سري دولت‌هاي غربي حاضرند با اين دولتي رو به زوال، قراردادي را امضا کنند و آن را مبناي نشست بعدي خود قرار دهند، مگر اينکه از اين رهگذر و تعجيل منفعتي براي آنها حاصل شود.

عضو کميسيون شوراهاي مجلس تصريح کرد: به نظر مي آيد در مذاکرات وين نيز چنين حرف هايي به طرف مقابل زده مي شود و کشورهاي غربي به اين واسطه تلاش دارند در انتخابات آتي ملت ايران اثر گذارند، اين درحالي است که حتي اجراي همان برجامي که مفاد و ارکان اصلي يک تعهدنامه بين المللي در آن مراعات نشده، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته و تحريم هايي که بايد لغو مي شد، صحبت از به تعليق درآمدن آن به ميان مي آيد.



وي در ادامه مطرح کرد: شخص آقاي روحاني قسم مي خورد که به هيچ عنوان دولت بنا ندارد از مذاکرات وين استفاده انتخاباتي بکند. اما کارکرد آقاي روحاني غير از اين را نشان مي دهد. به اين دليل که انعقاد برجام نيز با اهداف سياسي و به دست آوردن امتياز و حذف رقيب محقق شد. کما اينکه سابقه ناخوشايندي که از آقاي ظريف ديده ايم اين گزاره را تاييد مي کند؛ آن زماني که به طرف مقابل در مذاکره التماس مي کند تا بتواند نتيجه اي از برجام بگيرد و خاطرنشان مي کند که اگر اين همراهي با ما صورت نگيرد، تيمي در تهران مستقر خواهد شد که به اين راحتي با شما کنار نخواهد آمد.

بيگي در واکنش به اظهارات شائبه برانگيز روحاني در جلسه هيئت دولت مبني اينکه حتي اگر انتخابات در ۱۴۰۰ نبود و در ۱۴۰۱ بود همه اقدامات فعلي دولت انجام مي‌شد، تصريح کرد: اين صحبت اگر حتي به شوخي نيز گفته شود، زمزمه هاي شومي است که دولت غربگرايان با طرح آن به دنبال بدست آوردن فرجه و فرصتي است تا بتواند نيت خود را عملي کند، غافل از اينکه مردم کشور ما براي پايان يافتن دولت اميد جعلي روزشماري مي کنند.

 

امريکا در مذاکرات وين به دنبال تعليق تحريم ها و دبه کردن است

محمد تقي نقد علي ” عضو فراکسيون روحانيون مجلس شوراي ” در گفت و گو با خبرنگار گروه سياسي تهران پرس در تبيين دبه کردن آمريکا در مذاکرات وين، اظهار کرد: مساله کاملا روشن است؛ سياست قطعي نظام رفع کامل و به يک مرتبه رفع تحريم ها است چرا که ايران به تعهدات برجامي خود عمل کرده است اما در گذشته ديديم که امريکا عمل کننده واقعي به تعهداتش نبود و تعليق تحريم ها، دردي از ما درمان نخواهد کرد.

نماينده مردم خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه امريکا در مذاکرات وين به دنبال تعليق تحريم هاست و نه لغو کامل تحريم ها و دوباره قصد دارد که ايران را فريب دهد، بيان داشت: تيم مذاکره کننده هم با توجه به سياست قطعي، تمام ارکان نظام و قانون رفع تحريم ها که مجلس شوراي اسلامي تصويب کرد مکلف است که بر اساس اين سياست اگر همه تحريم ها را يکباره برداشت پيرامون ادامه کار مذاکره کنند.

عضو کميسيون محيط زيست در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: توافق ديگري که غير از لغو يکجا و کلي تحريم ها باشد از نظر مجلس و مقام معظم رهبري مردود است و به غير از اتلاف وقت و خريدن زمان براي کلاهي گشاد تر از برجام ثمري ندارد.

 

دولت بايد در راستاي سياست هاي نظام قدم بردارد

جعفر قناد باشي ” کارشناس مسائل بين الملل ” در گفت و گو با خبرنگار گروه سياسي تهران پرس در تبيين دبه کردن آمريکا در مذاکرات وين، اظهار داشت: آمريکا اعم از جمهوري خواه و دموکرات مقاصدشان روشن است؛ در برجام شاهد بوديم که به تعهدات خود عمل نکردند و اکنون نيز ترکيب تيم آمريکايي تفاوتي نکرده است و موضع اوباما و ترامپ، خط مشي دولت آمريکا را تشکيل داده است.

وي در تشريح اينکه آمريکا در مذاکرات وين قصد دارد از دريچه افزون خواهي و تحميل خواسته هاي غير قانوني وارد بشود، بيان کرد: هيچ انتظاري نمي رود که در اين قضيه در ابتداي امر به ما امتياز دهند؛ ليکن مواضع ديپلمات ها و تيم گفتگو کننده ايراني حائز اهميت است که چطور در برابر افزون خواهي هاي امريکا ايستادگي کنند و مسلم است که در ابتداي امر انتظار بي موردي است که آمريکا با سابقه افزون خواهي و سلطه گري بخواهد به ايران امتياز دهد.

قنادباشي افزود: بايستي در مذاکرات وين، موضع خود را همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند مطرح کنيم تا بالاترين امتياز را بگيريم و کمترين امتياز را بدهيم و حق خود را مطالبه نماييم؛ اگر آن ها به تعهدات عمل نکردند سريعا تيم مذاکره کننده به مذاکراتش بايد پايان دهد و در مجموع، دولت بايد در راستاي سياست هاي نظام قدم بردارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html